Kako je propao svetski gigant

20 Aug 2021

Moćni telekomunikacijski gigant Nokia, nekada je bio dobro poznat po svojim proizvodima čije su glavne karakteristike bile dugotrajan hardver i impresivno trajanje baterije. Godinama su telefoni ove kompanije bili lideri na tržištu a zadovoljstvo korisnika Nokiinim mobilnim telefonima bilo je globalno priznato. Bili su prvi koji su lansirali mobilni tlefon koji je imao opciju interneta, i to davne 1996. godine. A do početka novog milenijuma objavili su i prototip touch screen telefona. Ovo je bio početak revolucije u industriji mobilnih telefona.
Finski gigant je 1998. godine bio na vrhuncu svoje "slave", što govori činjenica da su po prihodu pretekli čuvenu Motorolu, potez koji je bilo teško predvideti.

Pa šta se tačno dogodilo ako je sve išlo dobro?
Naime nije napravljena jedna "kobna" greška, već bezbroj njih, od kojih je većina rezultat Nokiinog otpora promenama. Mi ćemo u daljem tekstu navesti par ključnih razloga zašto je ovaj gigant skoro pa nestao.

Otpor prema evoluciji pametnih telefona!

Nokia nije uspela da iskoristi i uvidi prednosti Android operativnog sistema. Dok su se ostali proizvođači mobilnih telefona bavili poboljšanjem svojih pametnih telefona, Nokia je ostala tvrdoglava.
Samsung je ubrzo lansirao svoju liniju telefona zasnovanih na Androidu koji su bili priuštivi i prilagođeni korisnicima. Nokiiina uprava imala je utisak da ljudi neće prihvatiti telefone sa ekranom osetljivim na dodir i da će QWERTY raspored tastature i dalje biti omiljen među korisnicima. Ovo pogrešno shvatanje bilo je početak njihovog pada. Nokia nikada nije smatrala da Android OS pretstavlja napredak i nije htela da prihvati ovaj operativni sistem. Umesto prihvatanja, Nokia je ponudila svoje sopstveno rešenje u vidu njihovog OS -a podnazivom Symbian. Naravno telefoni koji su radili na toj platformi nisu mogli da se probiju jer je Samsung već učvrstio svoju poziciju na tržištu i to baš preko Androida, tada počinje strmogav pad Nokie.

Ugovor sa Microsoft -om!

Kompanija se prodala Microsoftu u vreme kada se i sam Microsoft borio sa velikim gubitcima. Javnost je videla ovo kao jako slab potez Nokie, jer su poslali sliku kako ne mogu sami da se izbore sa zahtevima tržišta kao ni pritiskom konkurencije. U isto vreme, Apple i Samsung postigli su značajan napredak u inovacijama i tehničkom razvoju. Bilo je prekasno za Nokiu da se prilagodi dinamičnim i rigoroznim promenama na polju inovacije uređaja. Microsoftova kupovina Nokie smatra se jednom od najvećih grešaka i nije bila plodonosna ni za jednu stranu.

(Ne)Držanje koraka sa industrijom!

Nokia nikada nije uspela da isprati napredak konkurencije, kompanija je uvek više pažnje pridavala hardveru dok je software bio u drugom planu. Dok su svi brendovi napredovali Nokia je "gurala" svoju priču sa Symbian operativnim sistemom a posle i sa Windowsom. Prednosti Andorida su uviđene tek onda kada su svi "veliki igrači" imali več stabilnu poziciju na tržištu.

Precenili su svoj brend!

Kompanija je čvrsto verovala da će i nakon njihove kasne reakcije u lansiranju pametnih telefona kupci prosto pohrliti da se dočepaju svoje Nokie. Naravno to nije bilo slučaj. Razlog toga jeste što je operativni sistem i dalje bio Symbian i jedostavno rečeno i dalje je bio loš. Korisnici su znali da je pun "bagova" ali kompanija nije uspela da uradi ništa značajno u njegovom poboljšanju.

Manjak inovacije!

Dok su brendovi poput Samsung -a i Apple -a svake godine izbacivali nove modele telefona, gde je svaka generacija bila bolja od prethodne, Nokia je jednostavno predstavila Windows telefon sa osnovnim funkcijama. Nokia Lumia serija bio je prvi ozbljniji telefon u ponudi ovog brenda. Ali čak je i ona doživela fijasko zbog nedostatka inovacija, naravno neatraktivne i dosadne karakteristike nisu pomogle. U eri 4G-a, Nokia nije imala čak ni telefone koji podržavaju 3G. Naredni odgovor bio je Asha serija, ali je "igra" do tada bila gotova.



Pogrešne odluke i averzija prema riziku doveli su do pada mobilnog giganta. Nokia se uzdržala od usvajanja najnovije tehnologije i to ih je skupo koštalo. Nekada lider na svetskom tržištu je od 2013. godine počeo sve da gubi. Nokiin neuspeh postao je studija slučaja koja je navela organizacije da shvate važnost kontinuirane evolucije i poboljšanja.